Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego warto wprowadzić pozytywną przerwę do codziennego życia dzieci? Otóż jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi Pozytywnej dyscypliny, które nie tylko pomaga w uspokajaniu, ale także wspiera rozwój ważnych kompetencji życiowych. W dzisiejszym wpisie na blogu przyjrzymy się, dlaczego pozytywna przerwa jest kluczowym elementem w budowaniu zdrowego podejścia do samoregulacji, zarówno u dzieci, jak i dorosłych.
Mózg w Stanie Zdenerwowania vs. Pozytywna Przerwa:
Kiedy dzieci czy dorośli są zdenerwowani, ich mózg funkcjonuje przede wszystkim z poziomu instynktów. Opcje reakcji ograniczają się często do walki, ucieczki lub reakcji zagrożenia. W tym stanie trudno jest podejmować przemyślane decyzje, a uczucie rozżalenia może prowadzić do utrwalania błędnego koła walki lub ucieczki. Pozytywna przerwa działa jako narzędzie, które pozwala zarówno dzieciom, jak i dorosłym na uspokojenie na tyle, aby móc funkcjonować z poziomu mózgu racjonalnego, czyli kory mózgowej. To z kolei umożliwia skuteczne rozwiązywanie problemów i uczenie się na błędach.
Rola Pozytywnej Przerwy w Rozwoju Dzieci:
- Nauka Samokontroli i Samodyscypliny: Pozytywna przerwa służy temu, by zachęcać dzieci do nauki umiejętności samokontroli i samodyscypliny.
- Szacunek dla Dzieci: Poprzez pozytywne przerwy, dzieci stają się zaangażowanymi uczestnikami procesu zmiany, co buduje szacunek dla nich samych. Nie są traktowane jedynie jako obiekty, lecz aktywni uczestnicy procesu.
- Rozwijanie Pozytywnych Przekonań: Pozytywna przerwa zachęca dzieci do tworzenia wspierających przekonań na temat siebie, otaczającego ich świata i własnego zachowania. W stanie spokoju umysł jest gotów na naukę na błędach i decydowanie, jak naprawić szkodę wynikającą z własnego postępowania.
Samoregulacja i Wsparcie:
Samoregulacja jest kluczowa dla radzenia sobie z naturalnymi elementami życia, takimi jak niepokój czy stres. Dzieci rodzą się z pewnymi umiejętnościami samoregulacji, ale wraz z dojrzewaniem mogą nauczyć się nowych sposobów adaptacji do trudnych sytuacji. Istotne jest, aby rodzice i nauczyciele wspierali rozwijanie tych umiejętności, zamiast tłumić je kontrolą.
Angażowanie Dzieci w Proces Pozytywnej Przerwy:
Angażowanie dzieci w tworzenie miejsca pozytywnej przerwy jest kluczowe dla budowania postawy szacunku i wzmacniania ich samooceny. Pozwalając dzieciom decydować o celu przerwy, nadawać nazwę miejscu czy projektować je, dajemy im poczucie, że są właścicielami tego miejsca. Wspólne ustalanie zasad korzystania z pozytywnej przerwy oraz podawanie możliwości decydowania o powrocie do aktywności, kiedy poczują się gotowe, wprowadza szacunek dla siebie i innych.
Podsumowanie:
Pozytywna przerwa to nie tylko narzędzie dla dzieci, ale także dla dorosłych. Modelowanie korzystania z niej przez rodziców czy opiekunów, z szacunkiem i godnością, może być inspiracją dla najmłodszych. Pomyślcie więc, jak sami moglibyście zorganizować swoją pozytywną przerwę. Jak się relaksujecie? Co pomaga Wam się uspokoić?
Pamiętajmy, że pozytywna przerwa to nie rozwiązanie na każdą sytuację, ale jedno z wielu narzędzi Pozytywnej dyscypliny. W kolejnych wpisach na blogu będziemy zgłębiać inne aspekty tego podejścia, takie jak spotkania rodzinne czy inne metody skutecznego wychowania.
Zapraszamy do aktywnego udziału w procesie tworzenia miejsca pozytywnej przerwy dla Waszych dzieci, dając im szansę na kształtowanie własnych doświadczeń i umiejętności.
Z poważaniem Ania Ptak